Hur fungerar det utanför EU?
För att kunna använda din mobil på resan behöver du först och främst aktivera Utlandstjänster på ditt abonnemang. Detta gör du under rubriken Abonnemang på Mitt Vimla.
Du behöver även aktivera dataroaming i din telefon för att få tillgång till internet utomlands. Det görs via mobilens inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata
Utanför EU kan du inte nyttja din surfpott på samma sätt som inom EU utan du köper istället ett surfpaket via SMS på X MB. Storlek och pris på surfpaketet beror på vilket land du befinner dig i (gå till vimla.se/utlandspriser för mer information)
Surfpaketet kan du endast köpa när du väl har anlänt till det land du ska besöka. Du kan alltså inte köpa surfpaketet innan avresa.
Du kan endast köpa ett paket per dygn när du befinner dig utomlands.
Samtal & sms kostar extra när du befinner dig utanför EU och ska ringa eller sms:a andra nummer. Priserna för samtal & sms beror på vilket land du befinner dig i. (gå till vimla.se/utlandspriser för mer information).
Alla kostnader debiteras på kommande faktura/betalning. Det vill säga att köp av surfpaket samt eventuella extra kostnader för samtal & sms som gjorts under tex. oktober debiteras på novembers faktura/ betalning.
Om du skulle uppleva problem med att använda telefonen utomlands kan du kika här för att se vad du själv kan testa för att få det att fungera.
Om du har fler frågor eller behöver vidare hjälp logga in på Mitt Vimla för att chatta eller starta ett supportärende med oss.