Allmänna inställningar
När du använder ditt SIM-kort för första gången hämtar din mobil de inställningar som behövs för surf och MMS automatiskt. Men i vissa lägen behöver du ange inställningarna själv, och så här gör du för att snabbt och enkelt ställa in Internet och MMS i din telefon.
Dubbelkolla befintliga APN-inställningar:
Till att börja med så måste du hitta din APN inställningar. För att hitta till dina APN inställningar tar du denna väg:
1. Gå in på Inställningar på din telefon
2. Hitta Sim & Nätverk (Detta steg kan finnas i något som heter Wi-fi & Internet)
3. Välj sedan ditt Vimla-simkort
4. Gå in på Åtkomstpunktsnamn
5. Där kommer du hitta dina APN-profiler! Detta borde se ut som bilden nedanför:
Återställ dina APN-inställningar:
Klicka på de tre punkterna i det övre högra hörnet för att få fram en meny. Här ska du välja Återställ standardinställningar och så kommer din telefon hämta inställningarna som du behöver för att komma igång!
Ifall dina inställningar inte ser ut som ovan efter du har återställt, d.v.s. att det står “Telenor Mobilsurf" och "services.telenor.se” istället för "internet" och "MMS" behöver du fortsätta följa guiden med stegen nedan.
Om du inte fick fram två APN profiler, eller att det står Telenor på dem, så hämtar din mobil våra gamla inställningar och du behöver manuellt skriva in de nya. Det är inget problem och enkelt att åtgärda genom att fortsätta följa denna guide.
Fyll i dina nya APN-inställningar manuellt:
Först behöver du radera de befintliga APN-inställningar. Det gör du så här:
Bra! Nu har vi en tom duk att arbeta med. Nu är det enda som står kvar är att skriva in nya APN-inställningar för MMS och Internet.
För att skapa en ny APN profil, klicka på ‘+’ symbolen i den övre högra hörnet.
Fyll i fälten i profilen enligt det du kan se nedanför. Säkerställ att de matchar exakt då minsta fel kan göra att det inte fungerar.
APN-profil för Internet:
APN-profil för MMS:
Nu är du klar och har nya APN-inställningar för både internet och MMS. Starta om telefonen och säkerställ att det fungerar.
Om det fortfarande inte fungerar är det dags att Chatta med oss så hjälper vi dig vidare. Ange vilken telefonmodell du har samt bifoga bilder på dina APN-inställningar.