Vad är Premiumtjänster?
När du aktiverat premiumtjänster på ditt abonnemang kan det tillkomma kostnader för din användning utöver din vanliga månadskostnad som debiteras i efterhand på nästkommande faktura.
Premiumtjänster öppnar blanda annat upp möjligheten för ditt abonnemang att:
- Läggas in som betalmetod för köp i exempelvis Googles Play Store eller Apples App Store. Dessa köp kan exempelvis vara att betala för en app, en prenumeration eller ett köp inuti en app.
- Ringa samtal där extra kostnader kan tillkomma. Det är de tjänster/nummer som nås med prefixen 0900, 0939, 0944 och 099.
- Skicka SMS till betalteletjänstnummer som nyttjar så kallade kortnummer för köp av varor och tjänster. Ett kortnummer består av fem siffror och börjar antingen på 71- eller 72-.
Specifikation för vilket företag som debiterat dig hittar du på Mitt Vimla → Betalningar → Välj önskad månad.
Vimla förmedlar endast kostnaden åt företaget som debiterat dig. Vid felaktig debitering behöver du vända dig till företaget där köpet skett.
Abonnemanget spärras för Premiumtjänster när du kommit upp i 1000 kr. Vill du därefter höja taket ytterligare kan du kontakta oss i chatten så hjälper vi dig med det efter en verifiering med Mobilt bankID. Appköp undantas från detta och har egna spärrgränser som du kan läsa mer om i supportguiden Kreditgräns för Appköp.
OBS! Tänk på att debiteringen sker i efterhand så om du fått en betaltjänst på din januari faktura är det för att du debiteras för köp gjorda i december.