Vanliga utlandsfrågor
Behöver jag göra något för att kunna använda mitt abonnemang utomlands?
Innan avresa (helst 48 timmar innan) behöver du logga in på Mitt Vimla > Abonnemang > Aktivera Utlandstjänster. Om du inte gör det kommer ditt abonnemang inte att kunna få täckning utomlands.
Får jag använda min sparade surf utomlands?
Inom EU/EES kan du nyttja upp till 33 GB från din befintliga surfpott per kalendermånad. Om din surf skulle ta slut får du ett SMS med information om hur du kan köpa mer, precis som i Sverige.
Utanför EU kan du inte nyttja din surfpott utan du köper ett surfpaket via SMS på X MB. Storlek och pris på surfpaketet beror på vilket land du befinner dig i (gå till vimla.se/utlandspriser för mer information).
Kostar det att ringa/messa från Sverige till utlandet?
Att ringa eller messa utländska nummer från Sverige kostar alltid extra (se priser på vimla.se/utlandspriser.) Däremot kostar det aldrig att ringa eller messa ett svenskt nummer som befinner sig utomlands när du befinner dig i Sverige då du inte säkert kan veta var en person befinner sig. Samma princip gäller om du befinner dig i ett annat land inom EU och ringer eller messar ett svenskt nummer
Kostar det att ringa/messa från ett land utanför EU till annat land?
Ja! Om du befinner dig utanför EU kostar det alltid extra att ringa/messa. (se priser på vimla.se/utlandspriser.) För att undvika höga kostnader tipsar vi därför om att använda sig utav t.ex. WhatsApp eller messenger istället som är kostnadsfritt. Dock behöver man ha tillgång till wifi för att kunna använda de apparna.
Om du har fler frågor eller behöver vidare hjälp logga in på Mitt Vimla för att chatta eller starta ett supportärende med oss.