Android
APN-inställningarna ska bli rätt direkt när du sätter i ditt nya simkort och startar om telefonen - men skulle surfen inte fungera kan du följa guiden nedan:
Hitta till inställningarna genom att klicka på: Inställningar -> Anslutning -> Mobilnätverk ->Åtkomstpunktsnamn -> APN:er
(kan skilja sig något mellan olika android-telefoner, kontakta vår support om du inte hittar!)
Klicka på de tre prickarna längst upp till höger på skärmen och sedan “Återställ standardinst.” för att först återställa dina inställningar och hämta nya. Om du nu ser inställningar enligt nedan är du klar att testa så att det fungerar. Om det inte ser ut enligt nedan, så behöver du fortsätta till nästa steg.
Om det fortfarande inte fungerar efter återställningen raderar du dina befintliga APN profiler, dvs båda två om du har flera genom att klicka på de 3 prickarna och sedan radera. Nu ska vi fylla i nya APN manuellt.
Lägg till nya APN för internet genom att klicka på "+" uppe till höger på skärmen och fyll sedan i enligt nedan. När du är klar klickar du på de tre prickarna högst upp till höger igen och väljer "spara".
Internet:
Namn: Telenor mobilsurf
APN: services.telenor.se
Proxy: inte inställt
Port: inte inställt
Användarnamn: inte inställt
Lösenord: inte inställt
Server: inte inställt
MMSC: inte inställt
MMS-proxy: inte inställt
MMS-port: inte inställt
MCC: 240
MNC: 08
Verifieringstyp/Autentiseringstyp: PAP
APN-typ: default,supl
APN-protokoll: IPv4
APN-roamingprotokoll: IPv4
Operatör: ospecificerad
Typ av mobiloperatöre för det virtuella nätverket: Ingen
(har du MVNO-inställningar, ange ej specificerat)
MMS:
Namn: Telenor SE
APN: services.telenor.se
Proxy: inte inställt
Port: inte inställt
Användarnamn: inte inställt
Lösenord: inte inställt
Server: inte inställt
MMSC: http://mms
MMS-proxy: 172.30.253.241
MMS-port: 8799
MCC: 240
MNC: 08
Verifieringstyp: PAP
APN-typ: mms
APN-protokoll: IPv4
APN-protokoll vid roaming: IPv4
Bärare: Ej angiven
(har du MVNO-inställningar, ange ej specificerat)
Om du har fler frågor eller behöver vidare hjälp logga in på Mitt Vimla för att chatta med oss eller starta ett supportärende.