Wifi-samtal
Vad är wifi-samtal?
Wifi-samtal är en tjänst som gör det möjligt att ringa via wifi-nät. Det innebär att du kan ringa och ta emot samtal trots att du inte har någon mobiltäckning.
När du har tjänsten wifi-samtal påslagen kommer du att kunna prata i mobilen överallt när du är ansluten till wifi. Det funkar även när du har mobilen i flygplansläge. Tänk på att du behöver vara ansluten till ett svenskt wifi-nät som stödjer samtal.
Mobiler som har wifi-samtal
För att wifi-samtal ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten.
Alla iPhone-modeller från och med iPhone 6 och med programuppdatering iOS 12.1 eller senare har stöd för wifi-samtal (samt även för VoLTE-samtal).
De flesta mobiltelefoner med Android som operativsystem som är lanserade efter 2018 och som är avsedda för användning i Norden har stöd för både VoLTE och wifi-samtal. Det kan dock finnas undantag.
-> Tips! Se till att din mobil är uppdaterad med den senaste versionen av operativsystemet.
Fungerar wifi-samtal utomlands?
Nej, wifi-samtal fungerar endast inom Sverige just nu.
Fungerar det att ringa 112 via wifi-samtal?
Om du ringer till 112 (SOS Alarm) kommer din telefon att i första hand välja mobilnätet. Om mobilnätet inte är tillgängligt används wifi-samtal. Wifi-samtal till 112 kan inte spåras geografiskt vilket gör att det inte går att se varifrån samtalet kommer.
Dras det surf vid wifi-samtal?
Nej, det påverkar inte din surfmängd.
Kopplas samtalet ner om jag inte har wifi-täckning?
Så länge som du har 4G-täckning så kommer samtalet att fortsätta där. Däremot kommer samtalet att brytas om du endast har 2G- eller 3G-täckning.
Om du har fler frågor eller behöver vidare hjälp logga in på Mitt Vimla för att chatta med oss eller starta ett supportärende.