Wifi-samtal
-> Just nu kan endast du som har ett Vimla-abonnemang beställt
efter 9 november 2023 ringa över wifi.
Har du hängt med oss längre än så behöver du invänta ett nytt simkort från oss. Du kommer få information när det är dags, bara sitta lugnt i båten!
Vad är wifi-samtal?
Wifi-samtal är en tjänst som gör det möjligt att ringa via wifi-nät. Det innebär att du kan ringa och ta emot samtal trots att du inte har någon mobiltäckning.
När du har tjänsten wifi-samtal påslagen kommer du att kunna prata i mobilen överallt när du är ansluten till wifi. Det funkar även när du har mobilen i flygplansläge. Tänk på att du behöver vara ansluten till ett svenskt wifi-nät som stödjer samtal.
Mobiler som har wifi-samtal
För att wifi-samtal ska fungera behöver du ha en mobil som stödjer tjänsten.
Alla iPhone-modeller från och med iPhone 6 och med programuppdatering iOS 12.1 eller senare har stöd för wifi-samtal (samt även för VoLTE-samtal).
De flesta mobiltelefoner med Android som operativsystem som är lanserade efter 2018 och som är avsedda för användning i Norden har stöd för både VoLTE och wifi-samtal. Det kan dock finnas undantag.
-> Tips! Se till att din mobil är uppdaterad med den senaste versionen av operativsystemet.
Fungerar wifi-samtal utomlands?
Nej, wifi-samtal fungerar endast inom Sverige just nu.
Fungerar det att ringa 112 via wifi-samtal?
Om du ringer till 112 (SOS Alarm) kommer din telefon att i första hand välja mobilnätet. Om mobilnätet inte är tillgängligt används wifi-samtal. Wifi-samtal till 112 kan inte spåras geografiskt vilket gör att det inte går att se varifrån samtalet kommer.
Dras det surf vid wifi-samtal?
Nej, det påverkar inte din surfmängd.
Kopplas samtalet ner om jag inte har wifi-täckning?
Så länge som du har 4G-täckning så kommer samtalet att fortsätta där. Däremot kommer samtalet att brytas om du endast har 2G- eller 3G-täckning.
Om du har fler frågor eller behöver vidare hjälp logga in på Mitt Vimla för att chatta med oss eller starta ett supportärende.