Bedrägerier
Vad ska du tänka på för att minska risken att bli utsatt för bedrägeri digitalt?
Om du får ett mail från ett företag som du är kund hos:
- Klicka inte på länkar utan att först hålla muspekaren över den, så att du ser vilken webbadress länken går till.
- Om länkbeskrivningen och länken i sig stämmer överens, så är det bara att köra på.
Har du fått en bilaga eller ett sms skickat till dig som du är osäker på?
- Öppna inte bilagor som du inte väntar dig att få, hur angeläget det än kan verka.
- Ring inte till telefonnummer i sms om du inte är helt säker på vem avsändaren är. Sök istället upp företagets kontaktuppgifter, de finns ofta på företagets webbplats.
- Klicka bara på länkar där du är säker på avsändaren och syftet. Om du råkar klicka på den misstänkta länken ska du aldrig lämna ut dina person- eller bankuppgifter. Tänk även på att inte lämna ut lösenord eller koder till någon.
Banker ringer aldrig dig
- Det är alltid du själv som behöver ringa till banken.
Vart du kan vända dig om du har blivit utsatt för bedrägeri
Om du har blivit utsatt för bedrägeri för telefoni (samt även antingen post, bredband) eller om du radiostörningar så kan du kontakta Post och Tele-styrelsen för vidare hjälp. Deras kontaktuppgifter hittas på PTS Kontakt.
Du kan och bör även kontakta polisen om du har blivit utsatt för bedrägeri - för att anmäla händelsen. Polisens kontaktuppgifter hittas här: Polisen Kontakt. Där kan du även hitta hur du går tillväga för att anmäla diverse brott.