Om du behöver ringa 112
Är du drabbad av en driftstörning och behöver ringa 112?
Du kan då:
- Ta ut simkortet ur telefonen. Har du eSIM stänger du tillfälligt av det.
För att stänga av eSIM i iPhone: inställningar > mobilnät
För att stänga av eSIM i Android: inställningar > nätverk & internet
Glöm inte att slå på ditt eSIM när du är klar med ditt 112-samtal.
- Ring via bredbandet med wifi-samtal. Fungerar om du är uppkopplad på ett wifi-nätverk och har wifi-samtal aktivt i telefonen.
- Ring via 112-appen. Du behöver ha mobilnätverk eller wifi för att kunna göra det. Fungerar inte mobilnätet kan du ringa via appen om du är uppkopplad på wifi.
Info om att ringa 112 från mobilen:
- Du kan ringa till 112 även om du inte har ett simkort i telefonen, samt om ditt abonnemang är avstängt.
- Du kan förmodligen ringa även om du inte har täckning där du är. Testa att ta ut simkortet/slå av ditt eSIM och ring 112. Om det finns ett annat nät i närheten kopplar mobilen upp sig på det.
- Vi skickar med ditt telefonnummer (förutsätter dock att du simkortet i telefonen) samt uppgifter om var du befinner dig när du ringer.
- Samtal till 112 har självklart alltid prioritering i nätet!
Om du har frågor; logga in på Mitt Vimla med mobilt bankID för att chatta med oss eller starta ett supportärende.