Checklista när mobilen är borta
Ibland har man otur och blir av med sin mobiltelefon. Vi har därför skapat en checklista för vad du behöver göra om olyckan är framme.
1. Spärra ditt abonnemang / SIM-kort:
Logga in på Mitt Vimla > Gå till Inställningar och klicka på Spärra sim. I samband med att du spärrar SIM-kortet blir ditt abonnemang helt obrukbart och det skickas ut ett nytt SIM-kort till din folkbokföringsadress inom 2-4 arbetsdagar.
2. Gör en förlust-/ polisanmälan hos Polisen:
För att kunna få ut ersättning från ditt försäkringsbolag för din förlorade telefon behöver du först göra en förlust-/ polisanmälan. Har du blivit bestulen utomlands behöver du göra en anmälan i landet du befann dig i och en anmälan i Sverige.
3. Kontakta Vimlasupporten för att spärra själva telefonen:
Det vi behöver för det är:
- Abonnemangets telefonnummer
- Telefonens IMEI-nummer
- Diarienumret från polisanmälan
- En 6-siffrig kod för upplåsning av telefonspärren (om den skulle återfinnas)
Maila eller Chatta (Chatten hittar du nere i högra hörnet vardagar 09:00 - 16:30) med oss så spärrar vi telefonen och när telefonen är spärrad skickar vi ut ett spärrintyg till din mail som kan skickas till försäkringsbolaget för eventuell ersättning.