Checklista när mobilen är borta
Ibland har man otur och blir av med sin mobiltelefon. Vi har därför skapat en checklista för vad du behöver göra om olyckan är framme.
OBS! Viktigt att du spärrar ditt SIM-kort/kontaktar oss så fort som möjligt för att förhindra att kostnader tillkommer på abonnemanget.
1. Spärra ditt abonnemang / SIM-kort:
Logga in på Mitt Vimla > Gå till Abonnemang och klicka på Spärra SIM. I samband med att du spärrar SIM-kortet blir ditt abonnemang helt obrukbart och det skickas ut ett nytt SIM-kort till din folkbokföringsadress inom 2-4 arbetsdagar.
Det tillkommer även en kostnad på 100 kr vid utskick av ett nytt SIM-kort på din nästkommande månadsbetalning.
Har du inte möjlighet att logga in på Mitt Vimla kan du även kontakta oss för hjälp.
2. Gör en förlust-/ polisanmälan hos Polisen:
För att kunna få ut ersättning från ditt försäkringsbolag för din förlorade telefon behöver du först göra en förlust-/ polisanmälan. Har du blivit bestulen utomlands behöver du göra en anmälan i landet du befann dig i och en anmälan i Sverige.
3. Kontakta Vimlasupporten för att spärra själva telefonen:
Det vi behöver för det är:
- Abonnemangets telefonnummer
- Telefonens IMEI-nummer
- Diarienumret från polisanmälan
- En 6-siffrig kod du väljer själv för upplåsning av telefonspärren (om den skulle återfinnas)
Du kan maila in till hej@vimla.se eller Chatta (Chatten hittar du nere i högra hörnet vardagar 09:00 - 16:30) med oss så spärrar vi telefonen och när telefonen är spärrad skickar vi ut ett spärrintyg via brev som kan skickas till försäkringsbolaget för eventuell ersättning.