Pin-kod
Ditt Vimla-SIM har ingen PIN-kod, varken ett fysiskt eller eSIM. Vill du ha en PIN-kod har de flesta telefoner en funktion som gör att du kan aktivera det själv i telefonens inställningar, men det kommer alltså inte efterfrågas någon PIN-kod vid uppstart utan att du själv har valt en.
För att ställa in en PIN-kod på din mobil gör du så här:
I en iPhone: Inställningar > Mobilnät > SIM-PIN
I en Android: Inställningar > Låsskärm och säkerhet > Övriga säkerhetsinställningar > Ställ in SIM-kortslås
Om du aktiverat PIN-kod på egen hand men glömt bort den hittar du din PUK-kod inne på Mitt Vimla under Abonnemanget.
Visar din telefon meddelandet "PIN för SIM-nätverk" eller "Ogiltigt SIM" när du sätter ett ett fysiskt SIM-kort från oss så betyder det att telefonen är operatörslåst. Det är ett lås som gör att telefonen endast kan användas i en specifik operatörs nät och behöver låsas upp innan den fungerar med ett Vimla-SIM.
För att låsa upp telefonen behöver du kontakta operatören som telefonen är köpt från och få hjälp att få en upplåsningskod