Vad kan jag göra själv om det inte fungerar utomlands?
Kom ihåg att först aktivera Utlandstjänster på Mitt Vimla innan avresa. Du behöver även aktivera dataroaming i din telefon för att få tillgång till internet utomlands.
Om du skulle uppleva problem med att få uppkoppling utomlands finns det lite olika saker du kan testa för att det ska fungera.
1. Slå på/av flygplansläge i din telefon några gånger
2. Lås till en utländsk operatör manuellt. Vilka operatörer vi har avtal med utomlands hittar du här
Du kan testa samtliga operatörer vi har avtal med för att se vilken som fungerar bäst.
Då gör du såhär:
I en Androidtelefon: Gå in på Inställningar > Mobilnätverk > Nätverksoperatörer > Sök efter nätverk och vänta tills att du får upp en lista med operatörer. Välj någon av operatörerna vi har avtal med i listan.
I en iPhone: Gå in på Inställningar > Mobilnät > Val av nätverk, stäng av Auto och vänta tills du får upp en lista med operatörer. Välj någon av operatörerna vi har avtal med i listan.
3. Lås telefonen till endast 3G.
Då gör du såhär:
I en Androidtelefon: Gå in på Inställningar > Välj Anslutning > Välj Mobilnätverk > Välj Nätläge > Välj Endast 3G (Kan skilja sig lite mellan olika telefonmodeller).
I en iPhone: Gå in på Inställningar > Välj Mobilnät > Välj Alternativ för mobildata > Välj Röst och Data > Klicka på 3G.
Skulle du uppleva fortsatta problem efter att ha testat ovan kan du som har ett fysiskt simkort även ta ut SIM-kortet > Starta om telefonen > Sätta tillbaka SIM-kortet igen.
Om du har fler frågor eller behöver vidare hjälp logga in på Mitt Vimla för att chatta eller starta ett supportärende med oss.