Inkasso
Har du hittat till denna supportartikel har du troligtvis fått ett inkassokrav från vår inkassopartner Gothia. Nedan hittar du de vanligaste frågorna kring inkasso:
Varför har jag fått inkasso?
Har du fått ett inkassokrav från Gothia har din Vimla-faktura fortsatt vara obetald efter förfallodatum trots påminnelser från oss via SMS och e-post som informerar om utebliven betalning.
Hur ser jag min inkassoskuld?
Logga in på My Gothia med mobilt bankID. Väl inloggad kan du se din skuld och få fram OCR- samt plusgironummer för betalningen. Du ska även ha fått hem ett brev från Gothia i samband med att fakturan gått vidare till inkasso med information om din skuld samt hur du betalar.
Vilka betalningssätt finns det?
Du kan göra en vanlig direktbetalning via din internetbank (OCR- samt plusgironummer) eller med Swish.
Får jag en betalningsanmärkning av inkasso?
Nej, vid enbart ett inkassokrav får du inte en betalningsanmärkning. Betalar du däremot inte inkassofakturan innan förfallodatum kan ärendet komma att lämnas över till kronofogden vilket i sin tur kan leda till en betalningsanmärkning.
Jag har fått ett felaktigt inkassokrav, vad gör jag?
Har du fått ett inkassokrav på en redan betald faktura, en felaktig faktura eller liknande behöver du kontakta Gothia för att bestrida den.
Kontaktuppgifter
Telefon: +46 340 66 44 40
Öppettider:
Mån-tors 8.00-17.00, fredag 9.00-17.00, dag före helgdag 8.00-17.00, lör, sön- och helgdagar stängt
Postadress:
Box 1143
432 15 Varberg
Om du har fler frågor eller behöver vidare hjälp logga in på Mitt Vimla för att chatta med oss eller starta ett supportärende.