Vad händer om jag inte betalar?
Vad som händer om du inte betalar din räkning beror på vilken betalmetod du har:
Kortbetalning: Om kortdragningen misslyckas kommer det att ske 3 nya dragningsförsök under de nästkommande vardagarna. Om även dessa försök misslyckas kommer du att få ett SMS som informerar dig om att vi fortfarande inte har fått in betalningen för ditt abonnemang för denna månad och ditt abonnemang kommer att spärras för utgående trafik. Görs det 3 misslyckade försök och du har en godkänd kreditupplysning kommer det istället skapas en faktura som skickas ut till dig för innevarande månad. Har en faktura skapats gäller samma process som nedan gällande faktura:
Har du inte en godkänd kreditupplysning spärras abonnemanget för utgående trafik inom närmsta dagarna. Inkommer sedan betalningen inte innan månadsskiftet pausas abonnemanget helt tills dess att månaden är betald. Inkommer inte betalning alls för innehavande månad avslutas tillslut abonnemanget.
Faktura: Om din faktura inte betalas i tid så skickas en påminnelse ut via SMS. Denna första påminnelsen innebär ingen ökad kostnad.
Om betalningen inte har inkommit efter den första påminnelsen via SMS, så kommer vi att skicka ut ytterligare en påminnelse via mail där det läggs på en påminnelseavgift på 60 kr på fakturan.
I samband med den andra påminnelsen spärras abonnemanget även för utgående trafik. Betalas fakturan inte efter den andra påminnelsen heller så kommer fakturan att gå vidare till inkasso och ditt abonnemang pausas helt.
Autogiro: Om dragningen inte går igenom så kommer det inte att göras ett nytt försök utan då skickas det istället ut ett mail om att dragningen har misslyckats. Du får då betala in fakturan manuellt istället genom att logga in på Mitt Vimla > Betalningar.
Betalar du inte fakturan manuellt så gäller samma förlopp som för våra fakturor som du kan läsa mer om här ovan.
Om du har fler frågor eller behöver vidare hjälp logga in på Mitt Vimla för att chatta med oss eller starta ett supportärende.